5 tips til bedre engagementrate på Facebook

HVORFOR ER ENGAGEMENTRATE VIGTIG?

Engagementraten er Facebook’s måde at finde ud af, hvor mange af dine fans der engagerer sig i dine opslag. Det er faktisk meget simpelt jo flere af dine fans, der synes godt om, deler, kommenterer og klikker på en post, jo højere engagementrate. Hvis du har 200 fans og en post 50 klik, synes godt om, delinger og kommentarer, så er engagementraten 25 %. Mange inaktive fans vil derfor give en meget lav engagementrate.

Det er vigtigt at have en høj engagementrate, da brugernes like, delinger, kommenteringer på dine opslag, bliver vist i deres eget newsfeed og deres Facebook netværk kan blive eksponeret overfor dit budskab.

1. BESVAR KOMMENTARER TIL DINE OPSLAG

Besvar de kommentarer, der kommer til dine Facebook opslag. Det vil være med til at få dine Facebook fans til at føle sig specielle, samtidig med, at der mere aktivitet på dine opslag. Hvis du ikke har mulighed for at kunne svare hele døgnet rundt på dine opslag, så kan du lave en side med “House Rules”, hvor du kan skrive, hvornår folk kan forvente svar på spørgsmål. Det kunne fx være indenfor normal kontortid mellem 8-16.

2. BRUG 3 BILLEDER.

Når du laver en post med et billede, så find 3 relevante billeder og sæt dem i samme post, da Facebook, så laver et galleri og det fylder mere i den newsfeed dine Facebook fans har. På den måde giver 3 billeder en større synlighed.

facebook-3-pictures

Eksempel på Facebook opslag med 3 billeder

3. STIL SPØRGSMÅL TIL DINE FANS.

Det er en god måde at skabe engagement på sin Facebook side ved at stille spørgsmål til dine fans. På den måde kan de aktivt gøre noget for at deltage i debatten. Du kan stille mange forskellige spørgsmål. Men det kan fx være et spørgsmål om hvad man giver til mors dag, hvis du er indehaver af en webshop.

4. GØR DIN FACEBOOK SIDE PERSONLIG.

Sørg for at vise aktiviteter fra bag Facebook siden. Det kan fx være “Behind the scenes” billeder der viser, at man er i gang at tage produktbilleder. Det kunne også være billeder fra en event, som man afholder eller er med til at sponsorer.

Du kan også sørge for, at der et miniature billede af den person, der poster på din Facebook side, så kan folk se hvem de snakker med.

Facebook cover med miniature billede

Facebook cover med miniature billede

5. HVOR OFTE POSTER DU?

Du bør sørge for at poste på Facebook minimum 3 gange om ugen. da det vil skabe nok aktivitet til, at din side ikke bliver kedelig fordi der ikke sker noget. Samtidig skal sørge for ikke at poste for meget.

Facebook opslag pr. dag

Det har vist sig, at hvis man poster 1-2 gange om dagen, så bliver engagementraten højere end hvis du poster 3 eller flere post pr. dag. Du skal specielt være opmærksom på, at det ikke er samme type post du laver hver gang.

Antallet af opslag på Facebook afhænger selvfølgelig også af, hvilken branche du er indenfor, men som hovedregel bør du følge ovenstående forslag.

Art In Motion
No Comments

Post a Comment

Share This